اتوکین چیست ؟

اتوکین تراپی

متد جدید درمان آرتروز به صورت  کاملا هوشمند است که برای اولین بار توسط محقق  آلمانی ابداع شده  است و در حال حاضر بعنوان یکی از بهترین روش های کنترل و درمان  درد آرتروز شناخته شده است که نتایج بسیار درخشانی را برای بیماران به ارمغان آورده

اتوکین تراپی چیست ؟

اتوکین تراپی متد جدید درمان آرتروز به صورت کاملا هوشمند است که برای اولین بار توسط محقق آلمانی ابداع شده است و در حال حاضر بعنوان یکی از بهترین روش های کنترل و درمان درد آرتروز شناخته شده است که نتایج بسیار درخشانی را برای بیماران به ارمغان آورده است.

با روش اتوکین تراپی می توان علائم و نشانه های آرتروز مانند درد، تورم ، محدودیت در حرکت و … را به طور کاملا محسوس با چند جلسه درمان کنترل و برطرف کرد.

اتوکین به طور غالب جهت درمان آرتروز است. این روش یک راهکار درمانی اثربخش و ارزشمند برای افرادی است که درد مفصل زانو، ران، مچ پا و یا شانه دارند.

علاوه بر آن از این روش درمانی جدید در مشکلات فتق دیسک، آرتروز و یا تنگی کانال نخاعی نیزاستفاده می شود. همچنین به علت خواص ضد درد و ضد التهابی، اتوکین را می توان در درمان تاندون ها و عضلات آسیب دیده نیز استفاده نمود.

اتوکین تراپی در واقع نوعی تزریق اتولوگ از خون است که با کنترل کردن وبالا بردن مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن علیه التهاب ایجاد شده سبب کاهش درد وبهبود عملکرد در مفصل آسیب دیده می شود.

این فرایند شامل گرفتن خون از فرد می باشد که سبب آزاد سازی پروتیین های ضد التهابی وفاکتورهای رشد از خون بر أساس پروتکل مورد نظر می باشد پروتئین ضد التهابی وعوامل رشد حاصل از خون به داخل مفاصل یا تاندون ها وسایر بافت های نرم آسیب دیده با توجه به تجویز پزشک تزریق می شود. این فرایند منجر به کاهش درد وبهبود عملکرد می شود.

بیشترین ارزش درمانی اوتوکین در استئوآرتریت مفاصل می باشد (زانو –ران کمر –شانه – آرنج –مچ دست وپا ).

این درمان در درجه اول بر روی پروتئین به نام “اینترلوکین-۱” تمرکز دارد. IL1 نقش مهمی در فرایند التهابی با اتصال به گیرنده های “سیتوکین” دارد.

با اتصال به این گیرنده ها، IL1 موجب تغییر پروسه التهابی می شود.

سپس هنگامی که این روند اتفاق می افتد. گیرنده های اینترلوکین-۱ بر روی انواع مختلفی از سلول ها یافت می شوند، IL-1β یک سیتوکین بسیار فعال است زمانی که به گیرنده IL-1 متصل می شود، تولید بسیاری از محصولات التهابی را تحریک می کند مانند: پروستاگلاندین ها و اکسید نیتریک.

این محصولات التهابی باعث افزایش فعالیت کاتابولیکی می شوند به طوری که در مفصل با کاهش سنتز کلاژن باعث تخریب غضروف می شوند.

در واقع اوتوکین تراپی با آزاد کردن فاکتوررقابتی در اتصال به گیرنده های اینترلوکین ۱ سبب کاهش التهاب می شود. متابولیسم سلولی باعث تحریک مونوسیت ها برای تولید سیتوکین ها می شود انکوباسیون در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد ACS نه تنها از طریق القاء سیتوکین های ضد التهابی، IL-1Ra بلکه از طریق القاء عوامل رشد نیز عمل می کند در واقع پروسه ضد التهابی در اوتوکین به دلیل وجود سایتوکین ها می باشد.

درست است که اوتوکین تراپی نیز مانند پی آر پی یک درمان اتولوگ می باشد اما تفاوت در پروسه ی تهیه آن باعث می شود که اثرات ضدالتهابی بالاتری داشته باشد که مهمترین آن بلاک کردن مسیر اتصالی اینترلوکین ۱ و واکنش التهابی می باشد البته که در این روش نیز می توان از اثرات فاکتورهای رشد بر ترمیم سود جست اما پایه و اساس اوتوکین کاهش و از بین بردن التهاب و درد است

اگر نتایج بهتری در زمینه بازسازی مفصل آسیب دیده مورد نظر است بهتر است حدود یک ماه پس از آخرین تزریق اوتوکین جهت بازسازی بهتر و سریع مفصل مورد نظر با تمرکز هر چه بیشتر بر روی فاکتورهای رشدی آزاد شده از پلاکت PRP انجام گردد .

پروتکل آماده سازی

از تمامی بیماران ۲۰ میلی لیترخون داخل لوله های خلاٰ دار که حاوی اکتیواتور کریستال می باشد , گرفته می شود . لوله های حاوی گلوله های شیشه ای با کل خون به آرامی تکان داده می شوند و بعد از لخته شدن در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد به مدت ۲۴ ساعت انکوباسیون می شود. پس از انکوباسیون، لوله ها با مدت و دور-۱۰min 4000RPM سانتریفیوژ می شوند و سرم جدا شده فیلتر( میکرون (۰٫۲۲می شود و به حجم های ۲میلی لیتر تقسیم می شود (الیکت ) که اکنون به عنوان ACS شناخته می شود. لوله های الیکت شده تا زمانی که استفاده شوند ، در دمای ۲۰ – درجه سانتیگراد منجمد می شوند و هر بار قبل از تزریق فریزر دفریز می شود . تزریق اول روز بعد خونگیری شروع می شود.

بسته به نظر پزشک هفته ای یک تزریق و یا دو تزریق برای بیمار انجام می شود . حدود یک ماه پس از آخرین تزریق اوتوکین برای بهبودی و بازسازی هرچه بهتر مفصل آسیب دیده می توان پی آر پی انجام داد . و یا می توان پی ار پی را قبل از درمان اوتوکین نیز انجام داد و بعد از آن اوتوکین تراپی را شروع کرد است.

با روش اتوکین تراپی می توان علائم و نشانه های آرتروز مانند درد، تورم ، محدودیت در حرکت و … را به طور کاملا محسوس با چند جلسه درمان کنترل و برطرف کرد.

اتوکین به طور غالب جهت درمان آرتروز است.

این روش یک راهکار درمانی اثربخش و ارزشمند برای افرادی است که درد مفصل زانو، ران، مچ پا و یا شانه دارند. علاوه بر آن از این روش درمانی جدید در مشکلات فتق دیسک، آرتروز و یا تنگی کانال نخاعی نیزاستفاده می شود. همچنین به علت خواص ضد درد و ضد التهابی، اتوکین را می توان در درمان تاندون ها و عضلات آسیب دیده نیز استفاده نمود.

اتوکین  تراپی در واقع نوعی تزریق اتولوگ از خون است که با کنترل کردن وبالا بردن مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن علیه التهاب ایجاد شده سبب کاهش درد وبهبود عملکرد در مفصل آسیب دیده می شود. این فرایند شامل گرفتن خون از فرد می باشد که سبب آزاد سازی پروتیین های ضد التهابی وفاکتورهای رشد از خون بر أساس پروتکل مورد نظر می باشد پروتئین ضد التهابی وعوامل رشد حاصل از خون به داخل مفاصل یا تاندون ها وسایر بافت های نرم آسیب دیده با توجه به تجویز پزشک تزریق می شود. این فرایند منجر به کاهش درد وبهبود عملکرد می شود.

بیشترین ارزش درمانی اوتوکین در استئوآرتریت مفاصل می باشد (زانو –ران کمر –شانه – آرنج –مچ دست وپا ).  این درمان در درجه اول بر روی پروتئین به نام “اینترلوکین-۱” تمرکز دارد. IL1 نقش مهمی در فرایند التهابی با اتصال به گیرنده های “سیتوکین” دارد. با اتصال به این گیرنده ها، IL1 موجب تغییر پروسه التهابی می شود. سپس هنگامی که این روند اتفاق می افتد. گیرنده های اینترلوکین-۱ بر روی انواع مختلفی از  سلول ها یافت می شوند، IL-1β یک سیتوکین بسیار فعال است زمانی که به گیرنده IL-1 متصل می شود، تولید بسیاری از محصولات التهابی را تحریک می کند مانند: پروستاگلاندین ها و اکسید نیتریک. این محصولات التهابی باعث افزایش فعالیت کاتابولیکی  می شوند به طوری که در مفصل با  کاهش سنتز کلاژن باعث تخریب غضروف می شوند. در واقع اوتوکین تراپی با آزاد کردن فاکتوررقابتی در اتصال به گیرنده های اینترلوکین ۱ سبب کاهش التهاب می شود. متابولیسم سلولی باعث تحریک مونوسیت ها برای تولید سیتوکین ها می شود انکوباسیون در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد  ACS نه تنها از طریق القاء سیتوکین های ضد التهابی، IL-1Ra بلکه از طریق القاء عوامل رشد نیز عمل می کند در واقع پروسه ضد التهابی در اوتوکین به دلیل وجود سایتوکین ها می باشد. درست است که اوتوکین تراپی نیز مانند پی آر پی یک درمان اتولوگ می باشد اما تفاوت در پروسه ی تهیه آن باعث می شود که اثرات  ضدالتهابی بالاتری داشته باشد که مهمترین آن بلاک کردن مسیر اتصالی اینترلوکین ۱ و واکنش التهابی می باشد البته  که در این روش  نیز می توان از اثرات فاکتورهای رشد بر ترمیم سود جست اما پایه و اساس اوتوکین کاهش و از بین بردن  التهاب و  درد است اگر نتایج بهتری در زمینه بازسازی مفصل  آسیب دیده مورد نظر است بهتر است حدود یک ماه پس از آخرین تزریق اوتوکین جهت بازسازی بهتر و سریع مفصل مورد نظر با تمرکز هر چه بیشتر بر روی فاکتورهای رشدی آزاد شده از پلاکت PRP انجام گردد .

 

.

کیت PRP پی آر پی چیست PRP
09127390740